2013. március 14., csütörtök

Semmi (2000)

Szerző: Janne Teller (1964- )
Kategória: ifjúsági
Történet: Pierre Anthon egy nap kijelenti, az egész világon semminek sincs értelme. Osztálytársai az ellenkezőjéről akarják meggyőzni, ez azonban sok áldozattal jár.
Honnan és miért: Volt szerencsém megismerkedni egy bábszínház felé kacsintgató fiúval - tőle hallottam először Janne Tellerről, pár napra rá pedig a tévében láttam egy riportot a társulatról, mely a regényt feldolgozta. Mindez kíváncsivá tett.
Vélemény: "A gyermekkor vége" és "Kegyetlen játékok" - talán ezekkel a kölcsönzött címekkel lehet a legjobban összefoglalni, miről is szól ez a könyv. Kamaszregény, kamaszokról szól, de nem kamaszoknak - kötelező olvasmányként szerintem kifejezetten veszélyes egy, az identitás elvesztéséről szóló olvasmányt adni annak a korosztálynak a kezébe, amelynek a maga személyisége, identitása még annyira képlékeny. Én 26 leszek pár hónap múlva, de Pierre Anthon kijelentéseitől és azok vélt valóságtartalmától nehéz szabadulni. A fiú azokat a dolgokat fogalmazza meg, amik minden ember szívének a legsötétebb bugyrában rejtőznek és erőnek erejével küzdünk, hogy ott is maradjanak. Ami pedig a Fontos Dolgok Halmát illeti: botrányos, vérlázító, gyomorforgató, félelmetes, elkeserítő és sok-sok kérdést felvet.


"Ha mondjuk felemeltem a kezem, még az is arra emlékeztetett, hogy rövidesen le kell eresztenem, és semmivé lesz a mozdulat. Minden egyes alkalommal, amikor nevettem vagy mosolyogtam, arra kellett gondolnom, hányszor fogok még sírni ugyanezzel a szájjal és szemmel. Aztán a szemem egy szép napon csukva marad, és mások fognak sírni meg nevetni, de akkor én már a föld alatt leszek. Csak a bolygók mozgása tart örökké, de ezt is csak addig lehetett biztosra venni, amíg Pierre Anthon egyik reggel arról nem kezdett beszélni, hogy zsugorodik a világegyetem, és egyszer majd, mint valami fordított Big Bang, összeomlik az egész. Minden olyan kicsi lesz, mintha nem is lenne. Még a bolygókra se lehetett gondolni. Semmire nem lehetett gondolni. Kibírhatatlan volt."
[Agnes; 148. old. 2011-es kiadás]

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése