2011. március 27., vasárnap

Vidám könyv - magyar írók humoros írásai

Szerző: Vargha Kálmán (szerk.)
Kategória: novellák
Honnan és miért: nagyszüleim házában találtam. Gondoltam, ha már 'humoros', akkor miért is ne?
Tetszett-e: nem mindegyiknél fogtam a hasam a nevetéstől, de voltak benne jók.


"Ez különleges, ünnepélyes pillanat. A tanár sokáig nézte a noteszt; halálos feszültség remeg az Osztály felett. Mikor később a francia Rémuralom történetét olvastam, mikor a Bicétre foglyai közül előszólítják a halálraítélteket: mindig így tudtam csak elképzelni. Az agyak utolsó, véres erőfeszítésben kapkodnak lélegzet után - még van két másodperc, azalatt mindenki villámgyorsan elmondja magában a mértani haladvány tételeit. Tanár úr, én készültem, mondja az ember magában. Tanár úr, fiam tegnap gyöngélkedett. Az egyik lehajol a füzete fölé, mint a strucc, hogy ne lássák. A másik merően szembenéz a tanárral, szuggerálja. A harmadik, idegember, egészen elernyed és behunyja a szemeit: hulljon le a fejére a bárd. Eglmayer, az utolsó padban egészen elbújik Deckmann háta mögé, ő nincs itt, köszönöm szépen, nem tud semmiről, őt írják be a hiányzók közé. törüljék ki az élők sorából, őt felejtsék el, béke poraira, ő nem akar részt venni a közélet küzdelmeiben.
A tanár kettőt lapoz, a 'K' betűnél lehet. - Altmann, aki az év elején Katonára magyarosította a nevét, e percben mélyen megbánta ezt az elhamarkodott lépést."
[Karinthy Frigyes: A jó tanuló felel; 239. old.]

Kép: Norman Rockwell: Schoolmaster or First in his class

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése